Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

[Ο πίνακας της κεφαλίδας είναι του Cesar Santos. Όλα τα πνευματικά δικαιώματα των εικόνων ανήκουν στους δημιουργούς των έργων. Η ιστοσελίδα κάνει χρήση των εικόνων για λόγους ενημέρωσης.]

Κυριακή, 13 Ιουνίου 2010

Salvador Dali - Σαλβαδόρ Νταλί

1904-1989
Η Μούσα του (1950)




 
1919

                                                                          
 Το 1919 είναι 15 χρονών και συμμετέχει στη δημόσια έκθεση του Δημοτικού Θεάτρου του Φιγέρας, είναι η πόλη που γεννήθηκε.
Ο ευκατάστατος συμβολαιογράφος πατέρας του δεν είναι ιδιαίτερα ενθουσιώδης με τη ενασχόληση του Σαλβαδόρ με την ζωγραφική. 
 Στα 17 του χρόνια χάνει την μητέρα του από καρκίνο και ο πατέρας του παντρεύτηκε την αδελφή της, κάτι  που δεν αποδέχτηκε.
 Μετά από ένα χρόνο φεύγει για την Μαδρίτη όπου και ξεκινά τις σπουδές του στην Ακαδημία των Τεχνών.
 Κάνει παρέα με τον Φεντερίκο Γκαρσία Λόρκα και τον σκηνοθέτη Λουίς Μπουνιουέλ.
Λίγο πριν αποφοιτήσει το 1926 δηλώνει ότι κανένας από τους καθηγητές του δεν είναι άξιος να τον βαθμολογήσει  και αποβάλλεται. 
 Ο Νταλί διαβάζει Φρόυντ και κάποια στιγμή τον συναντά.
Ο Μπρετόν  οπαδός του Φρόυντ πιστεύει ότι οι εικόνες των ονείρων μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην ποίηση στη ζωγραφική και στη γλυπτική.
 Ο Μπρετόν το 1924 δημοσιεύει το πρώτο μανιφέστο του σουρεαλισμού. Πίστευε ότι αξίζει να πειραματιστείς στη μέθοδο της αυθόρμητης-αυτόματης (μη πνίγοντας το ασυνείδητο) γραφής  στην τέχνη. Πιστεύει ότι ο σουρεαλισμός είναι καθαρά ψυχικός αυτοματισμός με τον οποίο εκφράζει κάποιος σε κάθε μορφή τέχνης τις πραγματικές διεργασίες της σκέψης. Η σκέψη μόνη ελεύθερη χωρίς τον έλεγχο της λογικής, της τρέχουσας ηθικής και τρέχουσας  αισθητικής.
 Η έκφραση μέρος του ασυνείδητου πέρα από τα προφανή.
Πριν ο Μπρετόν γράψει το στιβαρό του μανιφέστο αυτά είχαν πάρει σάρκα και οστά στην ποίηση. 
 Ο Μπρετόν τον διαγράφει από το υπερρεαλιστικό κίνημα κυρίως λόγω της υποστήριξης του Νταλί προς τον δικτάτορα Φράνκο της Ισπανίας. 
 Ο Νταλί λέει ότι αυτός ο ίδιος είναι όλος ο υπερρεαλισμός.
Ο Μπρετόν ξεμπερδεύει με τον Νταλί αναγραμματίζοντας το όνομα του "Avida Dollars = φραγκοφονιάς" 
 Ο Φρόυντ δεν αποδέχεται το κίνημα του σουρεαλισμού και τους θεωρεί το 1938 "αυθεντικούς παράφρονες" πλην όμως εντυπωσιάζεται από τον πίνακα  "Η μεταμόρφωση του Νάρκισσου"  
 To 1926 συναντά στο Παρίσι τον Picasso. 
Γύρο στα 1929 γνωρίζει την Ρωσίδα Elena Ivanovna Diakonova ή Γαλάτεια , είναι η γνωστή μούσα του Γκαλά που είναι παρούσα σε πολλά δημοφιλή του έργα..H Γκαλά ήταν παντρεμένη με τον ποιητή Paul Eluard τον οποίο άφησε γνωρίζοντας τον Σαλβαδόρ για να παντρευτούν το 1934 με πολιτικό γάμο .
 Μέ την κατά 11 χρόνια μεγαλύτερη του Γκαλά είχε μια ασυνήθιστη σχέση. Ο Bunuel έλεγε ότι είναι ανέραστος μιας και έχει ένα και μοναδικό έρωτα  την Τέχνη.
 Στην πρώτη μεγάλη υπερρεαλιστική έκθεση στην Αμερική το 1932 οι κριτικές για τα έργα του είναι διθυραμβικές.
 Ζωγραφίζει συνεχώς του αρέσει η τρίφυλλη ζωή και φροντίζει με τις εμφανίσεις και τις δηλώσεις του να προκαλεί.
 Το 1940 φεύγει για την Αμερική, έζησε 8 χρόνια  μακριά από τον πόλεμο της Ευρώπης. Επέστρεψε στην  Ισπανία και ζωγράφιζει μανιωδώς και παράλληλα ασχολείται με την δημιουργία διαφημιστικών,  την σκηνογραφία , τη γλυπτική, τη σχεδίαση επίπλων και κοσμημάτων, είχε και μια μάλλον  αποτυχημένη συνεργασία με την Walt Disney 
Την περίοδο 60-70 εκθέτει σε όλον τον κόσμο και συνεχίζει τις κοσμικές του υπερβολές.Το 1965 στο Παρίσι γνωρίζει την  Amanda Lear. Στο πρόσωπο της βρήκε τη νέα μούσα του που κατά δήλωση του δεν είχε φύλο. Μαζί με την Γκαλά έκαναν ένα τρίγωνο που διήρκεσε μια δεκαετία.
 Το 1982 πεθαίνει η Γκαλά. Είναι η ίδια χρονιά που ο βασιλιάς Χουάν Κάρλος του απονέμει τον τίτλο του μαρκήσιου. Δεν αντέχει τον χαμό της Γκαλά και αποπειράται να αυτοκτονήσει.
Το 1989  έφυγε από ένα καρδιακό επεισόδιο στην πόλη που γεννήθηκε.



.
Προσκύνημα (1921)

                                                                                       



Δρομάκι με θέα στο Πορτ Λιγκάτ (1922-23)
                                                                                   

.
 Κρυστάλλινη ζωή (1923)
                                                                                   



1924




 Αφροδίτη και ένας Ναύτης  (1925)
                                                                   




Φιγούρα στα βράχια. (1926)



Ψωμί (1926 )



1934



Κανιβαλισμός (1936)


                                                                     


Μεταμόρφωση του Νάρκισσου  (1937)





Εντυπώσεις από την Αφρική (1938)
 


 Φιλόσοφος φωτισμένος από το φως του φεγγαριού και τη δύση του ήλιου (1939)


 
Αγορά σκλάβων και κρυφή προτομή του Βολτέρου (1940)
                                                                 


Το μέλι είναι πιο γλυκό από το αίμα  (1941)



                                                                 
To πρόσωπο του πολέμου (1941)

             


1942




Helena Rubintein. (1943)
                                                                                         

Γέννηση.....1943





 Ονειρο που προκάλεσε το πέταγμα μιας μέλισσας ένα δευτερόλεπτο πριν το ξύπνημα  (1944)


                                             

  Αποθέωση του Ομήρου. (1944-55)



Αναζωογόνηση απο τη σάρκα. (1945)

                                                                   

Σπασμένη γέφυρα ονείρων. (1945)

                                                                         

Αρωμα έρημων λουλουδιών. (1946)





  Πειρασμός του Αγίου Αντωνίου. (1946)
                                                                                   


 Πορτρέτο της Κυρίας Mary Sigall. (1948)

.
                                                                         


 Λήδα (1949)



Μαντόνα του Πορτ Λιγκάτ. (1950)




 Σκύλος κοιμάται στη σκιά της θάλασσας (1950)

                                           



O Xριστός (1951)


.
  Γαλάτεια (1952)

 
 
Cotpouscularia. (1952)

       
Corpus Hypercubus. (1954)




  Aνάληψη (1958)

   


 Η ανακάλυψη της Αμερικής από τον Χριστόφορο Κολόμβο (1958-59)



  Oικουμενικό Συμβούλιο (1960)
   


Η μάχη της Teutan (1962)




 Ο Ηρακλής ανασηκώνει το λεπτο φύλλο της θάλασσας εμποδίζοντας την Αφροδίτη να ξυπνήσει τον Ερωτα.(1963)


  
                 
 Mis Ruth Daponte (1965)





 1966  


    Ολόγραμμα. (1972) 

 


  Ζωγραφίζοντας την Γκαλά (1972-73)
                                                                       

Dr Brian Mercer. (1973)


  Πλήγμα (1977)
                                                               

Αφροδίτη (1981)


                                                                                                      
Ο Νταλί ανάμεσα στα πολλά εκρηκτικά που είχε πει , χαρακτηρίζει την τέχνη του σαν "μια χειροποίητη φωτογραφία απο έξτρα φίνες , υπερβολικές , υπεραισθητικές εικόνες ενός θεμελιωμένου ανορθόδοξου"  ή την χαρακτήριζε σαν "Παρανοικο κριτική"
Ο Νταλί γράφει στο ημερολόγιο του το 1953
Αν αρνείστε να μελετήσετε την ανατομία, την τεχνική του σχεδίου και της προοπτικής, τα μαθηματικά της αισθητικής και την επιστήμη του χρώματος, τότε επιτρέψτε μου να σας βγάλω από την πλάνη σας, δεν είναι σημάδι μεγαλοφυίας αλλά τεμπελιάς.

8 σχόλια:

JamanFou είπε...

Φαίνεται πως δεν αρνείσαι να μελετάς, οπότε δεν ανήκεις στους τεμπέληδες... Εύγε! :))

Βάσσια είπε...

Καταπληκτική ανάρτηση!

Από τους πολύ αγαπημένους μου ζωγράφους.
Δική μου αγάπη "Οι Πειρασμοί του Αγ. Αντωνίου" και του γιου μου "η Μεταμόρφωση του Νάρκισσου".

Βγάζει μια "ψυχεδέλεια" η ζωγραφική του - σε εμένα τουλάχιστον. Σχήματα δυναμικά, χρώματα "μοναχικά", μηνύματα τόσο διαφορετικά στον καθένα.

Καλή εβδομάδα :-)

αχτίδα είπε...

Υπέροχο αφιέρωμα.Απο τους αγαπημένους μαζί με τον Μπος , αντέγραψα πολλούς πίνακες του στο εργαστήρι μου για πελάτες.Είναι καλλιτέχνης που μπορεί να ζωγραφίσει τα πάντα νομίζω και η όψη που έβλεπε τα πράγματα μου άρεζε παντα μαζί με τη ψυχεδέλεια των έργων του που ανοίγει θαρρείος παράθυρα σε κόσμους διαφορετικούς λες και ανοίγεις παράθυρα σε υπολογιστή.

habilis είπε...

ZamanFou *
Θενκς για το εύγε.
Για την μελέτη τώρα χέστα και άστα .
Πάσχω απο τεμπελίαση.

Βάσσια *
Με τους ζωγράφους δεν βγάζεις άκρη.
Σημασία έχει να σου κάνει ένα έργο αυτό το μαγευτικό κλικ.
Και έμένα αρέσουν και τα 2 έργα που αναφέρεις.


αχτίδα *
Εσεις οι ζωγράφοι έχεται την τύχη να ταξιδεύεται με ένα πίνακα στην δημιουργία του , για να ταξιδέψουν μετά όσοι τον βλέπουν.
Συμφωνώ απόλυτα ότι μπορούσε να ζωγραφίσει τα πάντα με παραθυράκια που πετάγονται απρόβλεπτα.

globalgreek είπε...

με πρόλαβε η Βάσσια, αλλά επαναλαμβάνω.
ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ ανάρτηση, ειλικρινά. Μπράβο μπράβο και πάλι μπράβο!

iamaticus είπε...

Ο ΝΤΑΛΙ....μοιαζει σαν ΝΑ ΔΙΑΠΡΑΤΕΙ ΤΗΝ.."ΥΒΡΙΝ"

ΟΜΩΣ ΑΥΤΟ ΠΟΥ "ΥΒΡΙΣ"...εμοιαζε στα ματια ΤΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΩΝ -ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΤΟΥ- ΕΠΙΚΡΙΤΩΝ ΤΟΥ....

σημερα ΠΙΑ...ΑΠΟΔΕΙΧΘΗΚΕ:
ΑΠΛΗ ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΤΟΤΕ!!!

σημερα...ΟΛΟΙ ΤΡΕΧΟΥΝ ΝΑ ΤΟΝ ΑΓΓΙΞΟΥΝ...η ΕΣΤΩ ΝΑ ΤΟΝ ΜΙΜΗΘΟΥΝ!!!!

habilis είπε...

globalgreek *
Θένκς.

Γιατρέ μου * ευχαριστώ για την επίσκεψη.

ART-TRAVELLER είπε...

Καταπληκτική η ανάρτηση σου για τον Μεγάλο DALI !!! Mπράβο φίλε μου πάντα ωραίες οι επιλόγές σου !!!

Αναγνώστες