Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

[Ο πίνακας της κεφαλίδας είναι του Cesar Santos. Όλα τα πνευματικά δικαιώματα των εικόνων ανήκουν στους δημιουργούς των έργων. Η ιστοσελίδα κάνει χρήση των εικόνων για λόγους ενημέρωσης.]

Τετάρτη, 13 Ιουνίου 2018

Σεμέλη - Semele










Μια εκδοχή της Ελληνικής μυθολογίας θέλει τον Δία να ξετρελάθηκε από την παρθενική ομορφιά της θνητής Σεμέλης, κόρης του βασιλιά της Θήβας Κάδμου.
Έτσι ο μπερμπάντης Δίας μεταμφιέστηκε σε θνητό και συνευρέθη με τη Νεφέλη η οποία και έμεινε έγκυος, κάτι που δεν έμεινε κρυφό από την Ήρα.
Έξαλλη η Ήρα με ένα ακόμα παραστράτημα του άντρα της και μιας και δεν μπορούσε να τιμωρήσει το νόμιμο σύζυγό της, μεταμφιέστηκε παίρνοντας την μορφή μιας γριάς τροφού και επισκέφτηκε τη Νεφέλη και την έπεισε την επόμενη φορά που ο εραστής της θα την επισκεπτόταν στην κάμαρά της για να του αποδείξει την αγάπη του να μην εμφανιστεί σαν θνητός αλλά σαν Θεός που ήταν.
Μάταια ο Δίας προσπάθησε να την πείσει ότι αυτό θα ήταν καταστροφή για την αφελή Νεφέλη.
Η Νεφέλη απερίσκεπτα επέμεινε.
 Με την εμφάνιση του Θεού Δία με την κανονική του μορφή η Νεφέλη έγινε παρανάλωμα του πυρός από τη λάμψη, τη μεγαλοπρέπεια αλλά και από τα σύνεργα της δουλειάς του, τους κεραυνούς.
Άρον άρον ο Δίας έσωσε το μωρό από τα σπλάχνα της Νεφέλης και το έραψε στο μηρό του.
Όταν ήρθε το πλήρωμα του χρόνου γεννήθηκε ο Διόνυσος.
Ο Δίας που ήξερε ότι η Ήρα θα αφάνιζε το μωρό, το έδωσε στον Ερμή για να σωθεί. Ο Ερμής το έδωσε στην αδελφή της Νεφέλης την Ινώ.
 Η Ήρα όμως που δεν το έβαλε κάτω και έστειλε παράνοια στην Ινώ και τον άντρα της, τέτοια που χωρίς έλεος να σκοτώνουν τα παιδιά τους. Ο Ερμής πρόλαβε να πάρει το νεογέννητο και το παρέδωσε στις Υάδες Νύμφες που ζούσαν στα δάση και τις ραχούλες όπου το μεγάλωσαν με στοργή και αγάπη. Ο Δίας για ανταμοιβή φρόντισε να εξ υψωθούν στον ουρανό σχηματίζοντας τον αστερισμό των Υάδων. Αν και ο Διόνυσος δεν κατοικούσε στον Όλυμπο, ήταν ένας σχεδόν ισάξιος Θεός αγαπητός και σεβαστός από Θεούς και λατρεμένος από τους ανθρώπους.
Μια άλλη εκδοχή θέλει την Σεμέλη να είναι ιέρεια του Δία και στα τελετουργικά της καθήκοντα αφού έσφαξε έναν ταύρο για θυσία στο βωμό του Θεού, λερώθηκε με το αίμα του ταύρου και μπήκε στον ποταμό Ασωπό να καθαρίσει το σώμα της, εκεί την είδε ο Δίας μεταμφιεσμένος σε αετό και ξετρελάθηκε από την ομορφιά της.....

Ο μύθος έχει και άλλες παραλλαγές.






Η γέννηση του  Διόνυσου
Κρατήρας (410 π.Χ.)
Αρχαιολογικό Μουσείο Τάραντα στην κάτω Ιταλία


Η γέννηση του  Διόνυσου
Κρατήρας (410 π.Χ.)
Αρχαιολογικό Μουσείο Τάραντα στην κάτω Ιταλία


Δίας και Σεμέλη
Dosso Dossi (1525)
Ιδιωτική συλλογή


Δίας και Σεμέλη
Marco Dente (1515-27)
Μητροπολιτικό Μουσείο


Λεπτομέρεια


Η γέννηση του Διονύσου
Η Σεμέλη καίγεται από τους κεραυνούς του Δία που αναχωρεί,
 οι νύμφες φροντίζουν το Διόνυσο και η Ήρα παρακολουθεί
Τζούλιο Ρομάνο Giulio Romano (1530s)
Μουσείο Πολ Γκετί στο Λος Άντζελες


Σεμέλη
Αγγειοπλαστική του Guido Durantino (1535)
Βρετανικό Μουσείο


Δίας, Σεμέλη και η γέννηση του Διόνυσου
Μουσείο Τέχνης Εστένσε στη Μόντενα της Ιταλίας


Δίας και Σεμέλη
Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο


Δίας και Σεμέλη
Giulio Romano (1499-1546)


Ο Δίας εμφανίζεται στη Σεμέλη με όλη του τη μεγαλοπρέπεια
Γκραβούρα του Cornelis Bos (1537-55) μετά Michiel Coxie Μίχιελ Κόξι
Κρατικό Μουσείο Ολλανδίας στο Άμστερνταμ  


Giovanni Jacopo Caraglio (1500-1565)


Δίας και Σεμέλη
Νικολό ντελ΄ Αμπάτε (1512-1571)


Δίας και Σεμέλη
Νικολό ντελ΄ Αμπάτε (1512-1571)


Δίας και Σεμέλη
Νικολό ντελ΄ Αμπάτε (1512-1571)


Αποθέωση της Σεμέλης
Αντουάν Κάρον Antoine Caron (1585)


Δίας και Σεμέλη
 Michiel Coxie Μίχιελ Κόξι (1499-1592)


Δίας και Σεμέλη
Abraham Janssens van Nuyssen - Άμπραχαμ Γιάνσσενς (1625)


Δίας και Σεμέλη
Blanchard Jacques (1600-38)
Μουσείο Τέχνης στο Ντάλας των Η.Π.Α.


Ο θάνατος της Σεμέλης
Ρούμπενς (πριν το 1640)
Βασιλικά Μουσεία Καλών Τεχνών στις Βρυξέλλες Βελγίου


Δίας και Σεμέλη
Francois Perrier - Φρανσουά Περιέ (1594-1649)
Λάδι σε καμβά


Δίας και Σεμέλη
Luca Ferrari (1605-1654)


Η Σεμέλη περιμένει τον Δία
Φέρντιναντ Μπολ (1665)


Δίας Σεμέλη και Ήρα
Εράσμους Κουελλίνους II (1607-1678) ή
Ζαν-Εράσμους Κουελλίνους (1634-1715)


Δίας και Σεμέλη
Pietro della Vecchia (1603-1678)


Η γέννηση του Διόνυσου
Γκραβούρα του Jan van Vianen (1693)


Δίας και Σεμέλη
Paolo Pagani (1655-1716)
Μουσείο Τέχνης Τσεχίας στο Μπρνο της Μολδαβίας 


Δίας και Σεμέλη
Paolo Pagani (1693)
Πινακοθήκη Moravian στο Μπρνο της Τσεχίας


Δίας και Σεμέλη
Πινακοθήκη Ουφίτσι στη Φλωρεντία


Δίας και Σεμέλη
Boullogne Bon (1688-1704)
Μουσείο Tesse στην πόλη Λε Μαν της Γαλλίας


Δίας και Σεμέλη
Κάρλο Μαράτα, Carlo Maratta (1625-1713)


Δίας και Σεμέλη
Jean Raoux (1710-14)
Ιδιωτική συλλογή


 Δίας και Σεμέλη 
Bernard Picard (1683-1733)
Κρατικό Μουσείο Ολλανδίας στο Άμστερνταμ 


Ο Δίας σκοτώνει την Σεμέλη 
Bernard Picard (1683-1733)
Κρατικό Μουσείο Ολλανδίας στο Άμστερνταμ 


Δίας και Σεμέλη
Nicolas Bertin (1667-1736)
Λάδι σε καμβά


Δίας και Σεμέλη
Jean Baptiste Haussard (1680-1749) μετά Jules Romain 


Η Ήρα μεταμφιεσμένη και η Σεμέλη
Jean-Baptiste Deshays de Colleville (1760)
Μουσείο Τέχνης Norton Simon στην Πασαντίνα της Καλιφόρνιας


Λεπτομέρεια


Δίας και Σεμέλη
Χαρακτικό του Thomas Cook μετά Μπέντζαμιν Γουέστ (1771)
Βρετανικό Μουσείο


Δίας και Σεμέλη
Σχέδιο Giovanni Battista Cipriani (1727-1785)


Η Σεμέλη καίγεται από τους κεραυνούς του Δία που αναχωρεί,
 οι νύμφες φροντίζουν το Διόνυσο και η Ήρα παρακολουθεί.
Charles Emmanuel Patas (1744-1802), μετά Antoine Borel μετά Τζούλιο Ρομάνο. 


Λεπτομέρεια


Δίας και Σεμέλη
Γκυστάβ Μορώ Gustave Moreau (1894-95)
Μουσείο Γκυστάβ Μορώ στο Παρίσι


Λεπτομέρεια


Λεπτομέρεια


Λεπτομέρεια


Λεπτομέρεια


Δίας και Σεμέλη
Γκυστάβ Μορώ Gustave Moreau (1889-95)
Μουσείο Τέχνης στην πόλη Ατάμι της Ιαπωνίας


Τζον Ντάνκαν (1921)


Η γέννηση του Διόνυσου
Φωτογραφική σύνθεση του George Platt Lynes (1939)


Αγάπη του Δία και της Σεμέλης


Αφίσα από το ορατόριο - όπερα "Σεμέλη" του Γκέοργκ Φρήντριχ Χέντελ (1982)





Η Σεμέλη ονειροπολεί
Tom Phillips (1993)
Λιθογραφία


***






Σεμέλη
Ξυλογλυπτική Chad Awalt





Σεμέλη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Αναγνώστες