Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

[Ο πίνακας της κεφαλίδας είναι του Cesar Santos. Όλα τα πνευματικά δικαιώματα των εικόνων ανήκουν στους δημιουργούς των έργων. Η ιστοσελίδα κάνει χρήση των εικόνων για λόγους ενημέρωσης.]

Κυριακή, 13 Ιουνίου 2010

Salvador Dali - Σαλβαδόρ Νταλί

1904-1989


  
 Το 1919 είναι 15 χρονών και συμμετέχει στη δημόσια έκθεση του Δημοτικού Θεάτρου του Φιγέρας, είναι η πόλη που γεννήθηκε.
Ο ευκατάστατος συμβολαιογράφος πατέρας του δεν είναι ιδιαίτερα ενθουσιώδης με τη ενασχόληση του Σαλβαδόρ με την ζωγραφική. 
Στα 17 του χρόνια χάνει την μητέρα του από καρκίνο και ο πατέρας του παντρεύτηκε την αδελφή της, κάτι  που δεν αποδέχτηκε.
Μετά από ένα χρόνο φεύγει για την Μαδρίτη όπου και ξεκινά τις σπουδές του στην Ακαδημία των Τεχνών.
Κάνει παρέα με τον Φεντερίκο Γκαρσία Λόρκα και τον σκηνοθέτη Λουίς Μπουνιουέλ.
Λίγο πριν αποφοιτήσει το 1926 δηλώνει ότι κανένας από τους καθηγητές του δεν είναι άξιος να τον βαθμολογήσει  και αποβάλλεται. 
Ο Νταλί διαβάζει Φρόυντ και κάποια στιγμή τον συναντά.
Ο Μπρετόν  οπαδός του Φρόυντ πιστεύει ότι οι εικόνες των ονείρων μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην ποίηση στη ζωγραφική και στη γλυπτική.
Ο Μπρετόν το 1924 δημοσιεύει το πρώτο μανιφέστο του σουρεαλισμού. Πίστευε ότι αξίζει να πειραματιστείς στη μέθοδο της αυθόρμητης-αυτόματης (μη πνίγοντας το ασυνείδητο) γραφής  στην τέχνη. Πιστεύει ότι ο σουρεαλισμός είναι καθαρά ψυχικός αυτοματισμός με τον οποίο εκφράζει κάποιος σε κάθε μορφή τέχνης τις πραγματικές διεργασίες της σκέψης. Η σκέψη μόνη ελεύθερη χωρίς τον έλεγχο της λογικής, της τρέχουσας ηθικής και τρέχουσας  αισθητικής.
Η έκφραση μέρος του ασυνείδητου πέρα από τα προφανή.
Πριν ο Μπρετόν γράψει το στιβαρό του μανιφέστο αυτά είχαν πάρει σάρκα και οστά στην ποίηση. 
Ο Μπρετόν τον διαγράφει από το υπερρεαλιστικό κίνημα κυρίως λόγω της υποστήριξης του Νταλί προς τον δικτάτορα Φράνκο της Ισπανίας. 
Ο Νταλί λέει ότι αυτός ο ίδιος είναι όλος ο υπερρεαλισμός.
Ο Μπρετόν ξεμπερδεύει με τον Νταλί αναγραμματίζοντας το όνομα του "Avida Dollars = φραγκοφονιάς" 
Ο Φρόυντ δεν αποδέχεται το κίνημα του σουρεαλισμού και τους θεωρεί το 1938 "αυθεντικούς παράφρονες" πλην όμως εντυπωσιάζεται από τον πίνακα  "Η μεταμόρφωση του Νάρκισσου"  
To 1926 συναντά στο Παρίσι τον Picasso. 
Γύρο στα 1929 γνωρίζει την Ρωσίδα Elena Ivanovna Diakonova ή Γαλάτεια , είναι η γνωστή μούσα του Γκαλά που είναι παρούσα σε πολλά δημοφιλή του έργα..H Γκαλά ήταν παντρεμένη με τον ποιητή Paul Eluard τον οποίο άφησε γνωρίζοντας τον Σαλβαδόρ για να παντρευτούν το 1934 με πολιτικό γάμο .
Με την κατά 11 χρόνια μεγαλύτερη του Γκαλά είχε μια ασυνήθιστη σχέση. Ο Bunuel έλεγε ότι είναι ανέραστος μιας και έχει ένα και μοναδικό έρωτα  την Τέχνη.
Στην πρώτη μεγάλη υπερρεαλιστική έκθεση στην Αμερική το 1932 οι κριτικές για τα έργα του είναι διθυραμβικές.
Ζωγραφίζει συνεχώς του αρέσει η τρίφυλλη ζωή και φροντίζει με τις εμφανίσεις και τις δηλώσεις του να προκαλεί.
Το 1940 φεύγει για την Αμερική, έζησε 8 χρόνια  μακριά από τον πόλεμο της Ευρώπης. Επέστρεψε στην  Ισπανία και ζωγραφίζει μανιωδώς και παράλληλα ασχολείται με την δημιουργία διαφημιστικών,  την σκηνογραφία , τη γλυπτική, τη σχεδίαση επίπλων και κοσμημάτων, είχε και μια μάλλον  αποτυχημένη συνεργασία με την Walt Disney 
Την περίοδο 60-70 εκθέτει σε όλον τον κόσμο και συνεχίζει τις κοσμικές του υπερβολές.Το 1965 στο Παρίσι γνωρίζει την  Amanda Lear. Στο πρόσωπο της βρήκε τη νέα μούσα του που κατά δήλωση του δεν είχε φύλο. Μαζί με την Γκαλά έκαναν ένα τρίγωνο που διήρκεσε μια δεκαετία.
Το 1982 πεθαίνει η Γκαλά. Είναι η ίδια χρονιά που ο βασιλιάς Χουάν Κάρλος του απονέμει τον τίτλο του μαρκήσιου.
Δεν αντέχει τον χαμό της Γκαλά και αποπειράται να αυτοκτονήσει.
Το 1989  έφυγε από ένα καρδιακό επεισόδιο στην πόλη που γεννήθηκε.



The Tartan "El Son" (1919)


Προσκύνημα (1921)


Δρομάκι με θέα στο Πορτ Λιγκάτ (1922-23)
                                                                                   

 Κρυστάλλινη ζωή (1923)
                                                                                   

Πορτρέτο της αδελφής μου (1924)


Πορτρέτο (1925)


Γυμνή γυναίκα (1925)


 Αφροδίτη και ένας Ναύτης  (1925)
                                                                   

Φιγούρα στα βράχια (1926)


Ψωμί (1926 )


Κορίτσι από το Ampurdan στην Καταλονία (1926)


Πορτρέτο του Πικάσο (1930)


Η εμμονή της μνήμης (1931)


Το όνειρο (1931)
Μουσείο Τέχνης στο Κλίβελαντ του Οχάιο


Γέννηση υγρών επιθυμιών (1931-32)


Πορτρέτο της Viscountess Marie-Laure de Noailles (1932)


Το αίνιγμα του Γουλιέλμου Τέλλου (1933)


Πορτρέτο μιας γυναίκας (1934)


Πορτρέτο της κυρίας Ducas (1935)



Άλογο και καβαλάρης (1935)


Ο χημικός του Ampurdan που ψάχνει για το τίποτα (1936)


Ξεχασμένος ορίζοντας (1936)


Πρόθεση εμφυλίου πολέμου (1936)
Μουσείο Τέχνης Φιλαδέλφειας των Η.Π.Α.


Κανιβαλισμός (1936)
Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης Τέιτ στο Λονδίνο


Καμηλοπάρδαλη καιόμενη (1937)
Μουσείο Τέχνης Βασιλείας στην Ελβετία


Γυναίκα στις φλόγες μετά Νταλί


Εφευρέσεις των τεράτων (1937)


Μεταμόρφωση του Νάρκισσου  (1937)
Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης Τέιτ στο Λονδίνο


Λεπτομέρεια 


Λεπτομέρεια


Λίμνη βουνού (1938)


Εντυπώσεις από την Αφρική (1938)
Μουσείο Μπόιμανς φαν Μπόινιγκεν στο Ρότερνταμ Ολλανδίας
 

 Φιλόσοφος φωτισμένος από το φως του φεγγαριού και τη δύση του ήλιου (1939)


Αγορά σκλάβων και κρυφή προτομή του Βολτέρου (1940)


Αφροδίτη και Ήφαιστος (1941)

                                                                 
Μαλακή αυτοπροσωπογραφία με μπέικον σχάρας (1941)


Το μέλι είναι πιο γλυκό από το αίμα  (1941)


To πρόσωπο του πολέμου (1941)


Πορτρέτο κυρίας Ortiz Linares (1942)


Helena Rubintein - Ανδρομέδα (1943)
                                                                                         

Γέννηση.....1943


 Όνειρο που προκάλεσε το πέταγμα μιας μέλισσας ένα δευτερόλεπτο πριν το ξύπνημα  (1944)


  Αποθέωση του Ομήρου (1944-45)


Αναζωογόνηση από τη σάρκα (1945)

                                                                 
Σπασμένη γέφυρα ονείρων (1945)


Γυμνή γυναίκα κοιτάζει το σώμα της (1945)

                                                                       
Αντικατοπτρισμός - Άρωμα έρημων λουλουδιών (1946)


  Πειρασμός του Αγίου Αντωνίου (1946)
                                                                                   

 Πορτρέτο της Κυρίας Mary Sigall (1948)


 Λήδα (1949)


H Γκαλά ως Μαντόνα - Η Μούσα του (1950)


Μαντόνα του Πορτ Λιγκάτ (1950)


Μαντόνα του Πορτ Λιγκάτ (1950)


 Σκύλος κοιμάται στη σκιά της θάλασσας (1950)

                                       
O Χριστός (1951)


Αλληγορία της ψυχής (1951)


  Γαλάτεια (1952)


Cotpouscularia (1952)

     
Corpus Hypercubus (1954)


Νεαρή αυτοσοδομίζεται με τα κέρατα της αγνότητάς της (1954)


Το μυστήριο του Μυστικού Δείπνου (1955)


Ζωντανή νεκρή φύση (1956)


  Ανάληψη (1958)


 Η ανακάλυψη της Αμερικής από τον Χριστόφορο Κολόμβο (1958-59)


Η Παναγία της Γουδελούπης (1959)


Η ζωή της Μαρίας Μαγδαληνής (1960)


  Οικουμενικό Συμβούλιο (1960)


Γυμνό της Γκαλά από πίσω - Κοιτάζοντας έναν αόρατο καθρέφτη (1960)
   

Η μάχη της Teutan (1962)


 Ο Ηρακλής ανασηκώνει το λεπτό φύλλο της θάλασσας εμποδίζοντας την Αφροδίτη να ξυπνήσει τον Έρωτα (1963)


Οιδίπους και Σφίγγα (1964)

  
 Mis Ruth Daponte (1965)


Για το κάστρο της Γκαλά (1970)


    Ολόγραμμα (1972) 


Καπνιστής, Πιερρότος και κολομπίνα, μπλέ ουρανός (1972-73)


  Ζωγραφίζοντας την Γκαλά (1972-73)

                                                                       
Λεπτομέρεια


Dr Brian Mercer (1973)


Dr Brian Mercer (1973)


Αυτοπροσωπογραφία ως Μόνα Λίζα (1973)
Λεπτομέρεια


  Πλήγμα (1977)
                                                               

Αφροδίτη (1981)

*

Αφιέρωμα στο Νεύτωνα 
Σιγκαπούρη


Αφιέρωμα στο Νεύτωνα, πίσω όψη
Σιγκαπούρη


Ο Περσέας με το κεφάλι της Μέδουσας
Πόλη Μαρμπέγια στη Ισπανία


Ελέφαντας
Πόλη Μαρμπέγια στη Ισπανία


GraDiva


Εμφάνιση προσώπου με φρουτιέρα σε μια παραλία 


Λεπτομέρεια


Αυτοπροσωπογραφία - Αυτοσυναρμολόγηση

                                                                                                      
Ο Νταλί ανάμεσα στα πολλά εκρηκτικά που είχε πει , χαρακτηρίζει την τέχνη του σαν "μια χειροποίητη φωτογραφία από έξτρα φίνες, υπερβολικές, υπεραισθητικές εικόνες ενός θεμελιωμένου ανορθόδοξου"  ή την χαρακτήριζε σαν "Παρανοϊκό κριτική"
Ο Νταλί γράφει στο ημερολόγιο του το 1953
Αν αρνείστε να μελετήσετε την ανατομία, την τεχνική του σχεδίου και της προοπτικής, τα μαθηματικά της αισθητικής και την επιστήμη του χρώματος, τότε επιτρέψτε μου να σας βγάλω από την πλάνη σας, δεν είναι σημάδι μεγαλοφυΐας αλλά τεμπελιάς.

8 σχόλια:

JamanFou είπε...

Φαίνεται πως δεν αρνείσαι να μελετάς, οπότε δεν ανήκεις στους τεμπέληδες... Εύγε! :))

Βάσσια είπε...

Καταπληκτική ανάρτηση!

Από τους πολύ αγαπημένους μου ζωγράφους.
Δική μου αγάπη "Οι Πειρασμοί του Αγ. Αντωνίου" και του γιου μου "η Μεταμόρφωση του Νάρκισσου".

Βγάζει μια "ψυχεδέλεια" η ζωγραφική του - σε εμένα τουλάχιστον. Σχήματα δυναμικά, χρώματα "μοναχικά", μηνύματα τόσο διαφορετικά στον καθένα.

Καλή εβδομάδα :-)

αχτίδα είπε...

Υπέροχο αφιέρωμα.Απο τους αγαπημένους μαζί με τον Μπος , αντέγραψα πολλούς πίνακες του στο εργαστήρι μου για πελάτες.Είναι καλλιτέχνης που μπορεί να ζωγραφίσει τα πάντα νομίζω και η όψη που έβλεπε τα πράγματα μου άρεζε παντα μαζί με τη ψυχεδέλεια των έργων του που ανοίγει θαρρείος παράθυρα σε κόσμους διαφορετικούς λες και ανοίγεις παράθυρα σε υπολογιστή.

habilis είπε...

ZamanFou *
Θενκς για το εύγε.
Για την μελέτη τώρα χέστα και άστα .
Πάσχω απο τεμπελίαση.

Βάσσια *
Με τους ζωγράφους δεν βγάζεις άκρη.
Σημασία έχει να σου κάνει ένα έργο αυτό το μαγευτικό κλικ.
Και έμένα αρέσουν και τα 2 έργα που αναφέρεις.


αχτίδα *
Εσεις οι ζωγράφοι έχεται την τύχη να ταξιδεύεται με ένα πίνακα στην δημιουργία του , για να ταξιδέψουν μετά όσοι τον βλέπουν.
Συμφωνώ απόλυτα ότι μπορούσε να ζωγραφίσει τα πάντα με παραθυράκια που πετάγονται απρόβλεπτα.

Ανώνυμος είπε...

με πρόλαβε η Βάσσια, αλλά επαναλαμβάνω.
ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ ανάρτηση, ειλικρινά. Μπράβο μπράβο και πάλι μπράβο!

iamaticus είπε...

Ο ΝΤΑΛΙ....μοιαζει σαν ΝΑ ΔΙΑΠΡΑΤΕΙ ΤΗΝ.."ΥΒΡΙΝ"

ΟΜΩΣ ΑΥΤΟ ΠΟΥ "ΥΒΡΙΣ"...εμοιαζε στα ματια ΤΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΩΝ -ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΤΟΥ- ΕΠΙΚΡΙΤΩΝ ΤΟΥ....

σημερα ΠΙΑ...ΑΠΟΔΕΙΧΘΗΚΕ:
ΑΠΛΗ ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΤΟΤΕ!!!

σημερα...ΟΛΟΙ ΤΡΕΧΟΥΝ ΝΑ ΤΟΝ ΑΓΓΙΞΟΥΝ...η ΕΣΤΩ ΝΑ ΤΟΝ ΜΙΜΗΘΟΥΝ!!!!

habilis είπε...

globalgreek *
Θένκς.

Γιατρέ μου * ευχαριστώ για την επίσκεψη.

ART-TRAVELLER είπε...

Καταπληκτική η ανάρτηση σου για τον Μεγάλο DALI !!! Mπράβο φίλε μου πάντα ωραίες οι επιλόγές σου !!!

Αναγνώστες