Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

[Ο πίνακας της κεφαλίδας είναι του Cesar Santos. Όλα τα πνευματικά δικαιώματα των εικόνων ανήκουν στους δημιουργούς των έργων. Η ιστοσελίδα κάνει χρήση των εικόνων για λόγους ενημέρωσης.]

Τετάρτη, 18 Μαΐου 2016

Χαλεπάς Γιαννούλης



Γεννήθηκε στο χωριό Πύργος της Τήνου το 1851.
Μεγάλωσε σε μια οικογένεια φημισμένων Τηνίων μαρμαρογλυπτών.
Ο πατέρας του και ο θείος του είχαν μεγάλο εργαστήριο μαρμαρογλυπτικής με δουλειές και εκτός Ελλάδας όπως στο Βουκουρέστι και την Σμύρνη.
Σπούδασε στο Σχολείον των Τεχνών, σημερινή Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και μετά με υποτροφία του Ιερού Ιδρύματος Ευαγγελίστρια της Τήνου συνέχισε στην Ακαδημία Μονάχου.
Στο Μόναχο σπουδάζοντας εξέθεσε και τα πρώτα του έργα τα οποία και διακρίθηκαν.
Το 1876 η διακοπή της υποτροφίας τον ανάγκασε να επιστρέψει στην Αθήνα όπου και άνοιξε το δικό του εργαστήριο.
Έγινε αμέσως γνωστός στην εύπορη Αθηναϊκή κοινωνία που συνέρρεε να παραγγείλει κάποιο γλυπτό.
Το 1878 παρουσίασε τα πρώτα συμπτώματα ψυχικής διαταραχής, κάτι που είχε ήδη παρουσιαστεί σε δυο από τα αδέλφια του.
Ίσως η διακοπή των σπουδών και μια ερωτική απογοήτευση ή η υπερκόπωση έπληξαν τον ευαίσθητο ψυχισμό του.
Τα επόμενα χρόνια η ψυχική του υγεία σταδιακά επιδεινώθηκε και τον οδήγησε στον εγκλεισμό του στο Ψυχιατρείο  της Κέρκυρας το 1888 έως το 1902.
Στο ψυχιατρείο οι γιατροί και οι φύλακες του απαγόρευαν όχι μόνο να πλάθει αλλά και να σχεδιάζει και του κατέστρεφαν ότι δημιουργούσε και έκρυβε.
Μετά την έξοδό του από το ψυχιατρείο εγκαταστάθηκε στην Τήνο συνεχίζοντας τη γλυπτική.
Ότι έπλαθε όμως τα κατέστρεφε ο ίδιος γιατί δεν το έβρισκε όσο τέλειο ήθελε ή η μητέρα του γιατί πίστευε ότι η γλυπτική φταίει για την ασθένεια του παιδιού της.
Το 1916 πεθαίνει η μητέρα του και πλέον απερίσπαστος αφοσιώνεται στη τέχνη του, τότε ήταν πάμφτωχος και στιγματισμένος σαν ο τρελός του χωριού.
Με εργαλεία γλυπτικής εντελώς πρωτόγονα συνεχίζει ακάθεκτος, συνηθίζονταν να δουλεύει πολλά θέματα συγχρόνως, το ύφος των γλυπτών του γίνεται ελεύθερο, στο δικό του κόσμο, με αποτέλεσμα τα γλυπτά του να μην θυμίζουν σχεδόν σε τίποτα τα παλιά του.
Το 1825 στην Ακαδημία Αθηνών έγινε έκθεση έργων του που είχαν αντιγραφεί σε πηλό με την φροντίδα του Θωμά Θωμόπουλου, καθηγητή του Μετσόβιου.
Το 1927 η Ακαδημία τον τιμά με το Αριστείο Γραμμάτων και Τεχνών .
Το 1928 πραγματοποιήθηκε η δεύτερη έκθεσή του στο Άσυλο Τέχνης.
Την τελευταία περίοδο της ζωής εγκαταστάθηκε στην Αθήνα με την φροντίδα της οικογένειας της ανιψιάς του Ειρήνης Χαλεπά.
Πέθανε στην Αθήνα το 1938.








Καθιστός άγγελος (1875)
Μάρμαρο


Λεπτομέρεια


Φιλοστοργία (1875)
Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού
Γύψος


Λεπτομέρεια


Λεπτομέρεια


Σάτυρος παίζει με τον Έρωτα (1877)
Εθνική Γλυπτοθήκη,  Άλσος Ελληνικού Στρατού, Γουδή 
Μάρμαρο


Σάτυρος παίζει με τον Έρωτα (1877)
Εθνική Γλυπτοθήκη,  Άλσος Ελληνικού Στρατού, Γουδή 
Μάρμαρο


Κεφαλή Σάτυρου (1878)
Εθνική Γλυπτοθήκη, δωρεά Τράπεζα Ελλάδας
Πρόπλασμα


Λεπτομέρεια


Κεφαλή Σάτυρου
Μπρούντζινο αντίγραφο
Εθνική Πινακοθήκη - Κουμαντάρειος Πινακοθήκη στη Σπάρτη


Κοιμωμένη (1878)
Εθνική Γλυπτοθήκη,  Άλσος Ελληνικού Στρατού, Γουδή 
Γύψινο πρόπλασμα


Κοιμωμένη
 Οικογενειακός τάφος της Σοφίας Αφεντάκη στο Α΄ νεκροταφείο Αθήνας
Μαρμάρινο γλυπτό 


Κοιμωμένη
 Οικογενειακός τάφος της Σοφίας Αφεντάκη στο Α΄ νεκροταφείο Αθήνας
Μαρμάρινο γλυπτό 


Λεπτομέρεια


Ζωγραφική Γιάννη Αδαμάκη 


Επιτύμβιο γλυπτό στο κοιμητήριο Λεωνιδίου στον τάφο του Λεωνίδα Οικονόμου
Το έργο αν και δεν φέρει υπογραφή του Χαλεπά θεωρείται δικό του γιατί υπάρχει το πρόπλασμα "Όρθια Κόρη" στο Μουσείο Γιαννούλη Χαλεπά στην Τήνο


Όρθια Κόρη


Όρθια Κόρη


Όρθια Κόρη
Μουσείο Γ. Χ. στον Πύργο της Τήνου
Πρόπλασμα


Μουσείο Γ. Χ. στον Πύργο της Τήνου


Ακολουθούν 4 δεκαετίες που δεν υπάρχουν έργα του Χαλεπά (1878 – 1918) λόγω προβλημάτων υγείας.
 Είναι εποχή που οι Έλληνες γλύπτες σταδιακά προσανατολίζονται όλο και περισσότερο προς την Ευρωπαϊκή γλυπτική, στιλ Ροντέν κλπ.



Το παραμύθι της πεντάμορφης  (1918)
Γύψος


Το παραμύθι της πεντάμορφης ΙΙ (1918)
Γύψος


Λεπτομέρεια


Άγγελος (1918)
Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού


Ηρωδιάδα (πριν 1922)
Συλλογή Πανελληνίου Ιδρύματος Ευαγγελιστρίας Τήνου


Ηρωδιάδα (πριν 1922)
Συλλογή Πανελληνίου Ιδρύματος Ευαγγελιστρίας Τήνου


Η Αθηνά ως βοσκοπούλα (πριν 1924)


Νεφέλη (1924)


Κεφαλή Αριάδνης (πριν 1925)
Σπίτι - Μουσείο Γιαννούλη Χαλεπά στο χωριό Πύργος στην Τήνο


Αγία Βαρβάρα και Ερμής  (πριν 1925)
Εθνική Γλυπτοθήκη,  Άλσος Ελληνικού Στρατού, Γουδή 
Πρόπλασμα


Άγιος Χαράλαμπος και Ερμής (πριν 1925)
Εθνική Γλυπτοθήκη 


Το μυστικό (πριν 1927)
Εθνική Γλυπτοθήκη, Άλσος Ελληνικού Στρατού, Γουδή
Πρόπλασμα

Ο θεριστής (1924-30)
Εθνική Γλυπτοθήκη


Οιδίπους και Αντιγόνη (1930)


Οιδίπους και Αντιγόνη (1930)


Αφροδίτη (1931)
Γύψος


Αναπαυόμενη (1931)
Εθνική Γλυπτοθήκη, Άλσος Ελληνικού Στρατού, Γουδή
Γύψος 


Αναπαυόμενη


Αναπαυόμενη (1931)
Σπίτι - Μουσείο Γιαννούλη Χαλεπά στο χωριό Πύργος στην Τήνο


Αρχάγγελος (1931)
Εθνική Γλυπτοθήκη
Γύψος 


Λεπτομέρεια


Μήδεια ΙΙ (1931)


Η πεντάμορφη (1932)


Ερμής, Πήγασος και Αφροδίτη (1933)
Εθνική Γλυπτοθήκη,  Άλσος Ελληνικού Στρατού, Γουδή 


Μήδεια III (1933)
Εθνική Γλυπτοθήκη, δωρεά Τράπεζας της Ελλάδας
Γύψος   


Σκέψη (1933)
Εθνική Γλυπτοθήκη, δωρεά Τράπεζας της Ελλάδας
Γύψος


Σκέψη (1933)
Εθνική Γλυπτοθήκη, δωρεά Τράπεζας της Ελλάδας
Γύψος    


Κυνηγός (1933)
Εθνική Γλυπτοθήκη, δωρεά Τράπεζας της Ελλάδας
Πρόπλασμα   


Κυνηγός (1933)
Εθνική Γλυπτοθήκη,  Άλσος Ελληνικού Στρατού, Γουδή 
Πρόπλασμα   

Σάτυρος και Έρωτας ΧΙ (1933)


Θαλάσσιος ίππος και Νηρηίδες (1934)
Εθνική Γλυπτοθήκη
Γύψος 


Μικρή αναπαυόμενη (1935)
Εθνική Γλυπτοθήκη
Γύψος


Η αγαπημένη μου ανεψιά Ειρήνη (1935)
Γύψος


Ευαγγελισμός (1936)
Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού


Κόρη με το τριαντάφυλλο (1937)


Άνοιξη (1937)
Γύψος


Το εργαστήριο στο χωριό 
Σπίτι - Μουσείο Γιαννούλη Χαλεπά στο χωριό Πύργος στην Τήνο


Σπίτι - Μουσείο Γιαννούλη Χαλεπά στο χωριό Πύργος στην Τήνο


Σπίτι - Μουσείο Γιαννούλη Χαλεπά στο χωριό Πύργος στην Τήνο


Σπίτι - Μουσείο Γιαννούλη Χαλεπά στο χωριό Πύργος στην Τήνο



Ανάγλυφο κόρης
Σπίτι, Μουσείο Γιαννούλη Χαλεπά στο χωριό Πύργος στην Τήνο


Μέγας Αλέξανδρος και Αγία Βαρβάρα 
Εθνική Γλυπτοθήκη
Πηλός


Εθνική Γλυπτοθήκη


Εθνική Γλυπτοθήκη


Το συνολικό έργο του Χαλεπά μπορεί να χωριστεί σε 3 περιόδους
1870-1878. Νεανικά του χρόνια, προ συμπτωμάτων της αρρώστιας του - Μάρμαρο
1902-1930. Έξοδος από το ψυχιατρείο, ζωή στην Τήνο - Προπλάσματα σε πηλό 
1930-1938. Φιλοξενούμενος στην Αθήνα - Προπλάσματα σε πηλό 
Κάποια από τα προπλάσματα σε πηλό έγιναν γύψινα και κανένα μαρμάρινο.


Σπίτι - Μουσείο Γιαννούλη Χαλεπά στο χωριό Πύργος στην Τήνο


Σπίτι - Μουσείο Γιαννούλη Χαλεπά στο χωριό Πύργος στην Τήνο


Σπίτι - Μουσείο Γιαννούλη Χαλεπά στο χωριό Πύργος στην Τήνο


Οιδίπους και Αντιγόνη (1920-25)


Άγγελος καθιστός (1930)


Άγγελος (1933)


Γεροντική μορφή (1934)


Αθηνά πρόμαχος


Μήδεια (πριν 1938)


Στο εργαστήριό του στην Αθήνα


Προτομή στο Μουσείο Γιαννούλη Χαλεπά στο χωριό Πύργος στην Τήνο


Μαρμάρινη προτομή Γαννούλη Χαλεπά (1972)
Γλυπτό της Λουκίας Γεωργαντή (1919-2001)
Πλατεία Παπαλουκά στα Πατήσια Αθηνών

   

1 σχόλιο:

ART-TRAVELLER είπε...

Ευχαριστούμε για το υπέροχο αφιέρωμα σε ένα Μεγάλο Έλληνα Καλλιτέχνη !!!
Καλή συνέχεια !!!

Αναγνώστες